top of page
Search

Sähköauton ilmastoinnin haasteet kostealla ja kylmällä säällä

Sähköautojen suosio kasvaa jatkuvasti, mutta niiden käyttöön liittyy myös haasteita, erityisesti ilmastoinnin ja lämmityksen suhteen. Talvikaudella ja kostealla säällä sähköauton ilmastointijärjestelmän on täytettävä monia vaatimuksia: sen pitää varmistaa matkustamon lämpötila, poistaa huurtuminen tehokkaasti ja samalla olla energiatehokas, jotta auton toimintamatka ei lyhenisi merkittävästi.

 

1. Kylmän sään vaikutus lämmitykseen ja toimintamatkaan

Sähköautoissa lämmitysjärjestelmä kuluttaa akun energiaa, mikä lyhentää toimintamatkaa merkittävästi kylmällä säällä.


Miten toimintamatkaa voi pidentää kylmällä säällä?

  • Esilämmitys latauksen aikana: Kun auto on liitettynä lataukseen, matkustamon esilämmitys ei käytä ajoakusta virtaa, mikä pidentää toimintamatkaa.


2. Huurtumisen hallinta kostealla säällä

Kostea ja kylmä sää voi aiheuttaa ikkunoiden huurtumista, joka heikentää näkyvyyttä ja on täten turvallisuusriski. Sähköauton ilmastoinnin on siis suoriuduttava tehokkaasti myös kosteuden hallinnassa.


Huurtumisen vähentämiskeinoja:

  • Automaattinen ilmastoinnin säätö: Useimmat sähköautot säätävät ilmastointiautomatiikkaa optimoidakseen huurteenpoiston ja säästääkseen energiaa. Oikeat ilmavirran asetukset ja ikkunoiden ilmanohjain auttavat ohjaamaan kosteuden pois lasipinnoilta.


  • Lämmityksen ja ilmastoinnin yhdistäminen: Jotkin sähköautomallit käyttävät samanaikaisesti ilmastointia (kuivaus) ja lämmitystä (lämpö) huurtumisen estämiseksi, mikä kuluttaa kuitenkin enemmän energiaa.


3. Akun ja ilmastoinnin yhteispeli kylmässä säässä

Sähköauton akku on herkkä lämpötilalle, ja kylmä sää voi heikentää akun tehokkuutta ja kapasiteettia. Monet sähköautot on varustettu akuston lämpötilan hallinnalla, joka varmistaa, että akku toimii optimaalisella lämpötilalla. Tämä kuitenkin lisää ilmastoinnin energiankulutusta entisestään.


Vinkit akkuvirran säästämiseen kylmällä säällä:

  • Energiansäästöasetukset: Useat sähköautot tarjoavat ”eco”-tiloja, jotka rajoittavat ilmastoinnin käyttöä toimintamatkan maksimoimiseksi.


  • Istuin- ja ohjauspyöränlämmittimet: Istuimen ja ohjauspyörän lämmittimet kuluttavat vähemmän virtaa kuin koko matkustamon lämmitys ja voivat tarjota mukavuutta ilman suurta vaikutusta toimintamatkaan.


4. Sähköauton ilmastoinnin talvikäytön vinkit

Sähköautoilijat voivat vaikuttaa ilmastoinnin tehokkuuteen ja toimintamatkaan muutamilla käytännön vinkeillä:


  • Esilämmitys ennen ajoa: Käytä esilämmitystä, kun auto on liitettynä latausasemaan. Tämä vähentää akun kuormitusta ajon aikana ja optimoi toimintamatkaa.


  • Käytä ilmastointia viisaasti: Huurteenpoisto ja lämmitys kannattaa optimoida tarpeen mukaan. Ilmastointia ei kannata kuitenkaan sulkea vaan useimmiten pitää ”auto”-asetuksella, jolloin järjestelmä mittaa ja ohjaa tarpeen mukaan. Käytä tarvittaessa ”eco”-tiloja. Lyhyillä matkoilla kannattaa harkita sisälämpötilan laskemista.


  • Pysäköi lämmitettyyn tilaan, jos mahdollista: Autotallissa pysäköinti tai aurinkoisella paikalla seisottaminen voi auttaa pitämään auton hieman lämpimämpänä kylminä päivinä.

 

Yhteenveto

Kylmä ja kostea sää asettaa sähköauton ilmastoinnille erityisiä haasteita, jotka voivat vaikuttaa sekä mukavuuteen että auton toimintamatkaan. Hyödyntämällä esilämmitystä varmistetaan mukava, mutta ennen kaikkea turvallinen autoilu, kun ikkunat eivät ole huurteen peittämät.


Äyräväinen











Christian Strömberg

LVI-insinööri / Projektipäällikkö

 

 

 

0 comments

コメント


bottom of page