Äyräväinen
Kaikki

Minusta tehtiin muutama vuosi sitten yrityksemme arvovastaava. Rehellisesti sanottuna toimenkuvan sisäistäminen tuntui aika haastavalta. Syynä oli varmaankin se, että sana arvo tuottaa varsinkin näin yrityselämään liittyen mielikuvan pakkopullasta tai sanahelinästä. Termiä on vaikea pukea sanoiksi.

Wikipedian mukaan arvo määritellään seuraavasti: ”Arvo on käsitys tavoiteltavasta ja haluttavasta fyysisestä tai abstraktista objektista tai asiantilasta.” Mielenkiintoista mutta ei kerro paljoakaan perusinsinöörille. Puhumattakaan, että ryhtyisin tätä arvon ilosanomaa julistamaan työkavereilleni. Mutta, kun asiaa pohdiskelee, niin kyllä arvot muodostavat toimintamme perustan ja ne näkyvät asiakkaillemme tekoina vaikkapa energiaystävällisinä laitevalintoina. Ja voihan tosiaan olla niinkin, että jos arvoja ei tuoda tietoisesti esille arkipäivässä, niin emme osaa tehdä oikeita valintojakaan.

Henkilöstömme on valinnut arvoiksemme vastuullisuuden, jatkuvan kehittymisen ja asiakkaan menestymisen.

Vastuullisuus sisältää työn laatuvastuuta sekä vastuuta omasta ja työnkavereiden työhyvinvoinnista.

Jatkuva kehittyminen sisältää ajan tasalla pysymisen tiedoissa, hyvää yhteistyötä projekteissa sekä sen, että saa tehdä virheitä, joista sitten opitaan. Jos ei tee virheitä, niin ei tapahdu kehitystäkään. Jatkuva kehittyminen pitää sisällään myös palautteen antamisen ja saamisen.

Asiakkaan menestyminen sisältää asiakkaan haasteiden selvittämiset, riittävät ja avoimet kommunikoinnit sekä ymmärryksen, että työ tehdään asiakkaan menestyksen eteen. Reagointinopeus asiakkaan haasteeseen on usein merkittävä tekijä asiakkaan menestymiselle. Asiakas ei voi odottaa päiväkausia kommenttejamme esim. vuokrattavan tilan talotekniikkamuutoksista. Niillä on usein merkittävä vaikutus liiketilan vuokrasta. Maailma on hektistä.

Miten arvomme on sitten valittu? Uskon arvojen periytyvän yrityskulttuurissa samoin kuin ne periytyvät muutenkin sukupolvilta toisille. Arvot on valittu ”helpoiksi”, ei tavoiteltu kuuta taivaalta. Ne ovat varmaankin kuvastaneet toimintaamme jo pidemmän aikaa. Oli siis helppo valita nuo kolme arvoa.

Kuvaavatko nämä arvot meidän toimintaamme vai olemmeko vasta niiden saavuttamisen kehitysvaiheessa? Toivon, että emme ole huipulla, mutta lähellä sitä. Ymmärrämme, että arvot itsessään eivät ole myyntituote, vaan arvoista ponnistava toiminta sitten jo myy. Eli eivät ne arvot pelkkää sanahelinää ja pakkopullaa ole, sen olen jo minäkin insinöörinä sisäistänyt.

Pasi Heiskanen
Yksikön päällikkö
Insinööri, LVI
Yksityinen sektori
040 580 5678

Ota meihin yhteyttä

Oletko kiinnostunut kuulemaan lisää palveluistamme tai haluatko jättää tarjouspyynnön?

Ota yhteyttä

Tilaa uutiskirje ja insformation

Täytä osoitteesi alla olevaan kenttään, niin saat noin neljä kertaa vuodessa lähetettävän uutiskirjeemme ja INSformationin, asiakaslehtemme.